Projektresultat: Från stress till styrka – Åre visar hur skolan kan bli en kraft för ökad hälsa och livsglädje

Tis 04 nov. 2025 08:00

Hur kan skolan bli en plats där både elever och personal mår bra – och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling? I Åre kommun pågår ett banbrytande arbete som visar vägen.

Klädhängare i skola

Inom projektet En hälsofrämjande skola för barn, unga och vuxna i samverkan, som drivs av Åre kommun i samarbete med forskningsinstitutet RISE, med stöd från SustainGov, utvecklas en modell för hur skolan kan bli en kraft för hälsa, trivsel och långsiktig hållbarhet.

Skolan är mer än ett klassrum

Projektet tar ett helhetsgrepp på skolans roll i samhället. Genom en fallstudie på Åre skola, en kartläggning och analys av systemet runt eleven samt dialoger med aktörer på kommunal, regional och statlig nivå har teamet identifierat vad som krävs för att bygga en skola som främjar välmående – inte bara för elever, utan också för personal.

– Vi ville ta reda på vad som faktiskt fungerar i praktiken, säger Cecilia Åkerblom, projektledare på RISE, och fortsätter:

– Det handlar inte om att lägga till fler punktinsatser, utan om att förändra hur vi ser på skolan som system. När vi förstår helheten, och samband mellan orsak och verkan, kan vi skapa en miljö där människor verkligen mår bra.

Tre nycklar till förändring

Projektet lyfter fram tre centrala områden som avgörande för att skapa en hälsofrämjande skola:

  • Multiprofessionell samverkan – där olika yrkesgrupper arbetar tillsammans med gemensamma och tidiga insatser.
  • Strukturerade processer och engagerat ledarskap – som ger riktning, kontinuitet och förutsättningar för utveckling.
  • Kunskapsbaserat beslutsfattande – där styrningen bygger på forskning och beprövad erfarenhet, så att viktiga hälsofrämjande faktorer inte faller bort i vardagen.


Från testbädd till nationellt handlingsprogram

Satsningen i Åre är inte bara ett lokalt initiativ. Den har också lagt grunden för ett nationellt projekt med målet att utveckla ett sammanhållet ramverk som ska stödja ledare och beslutsfattare på alla nivåer inom skolsystemet.

– Vi har arbetat utifrån en helhetssyn där alla faktorer som påverkar elevernas och personalens vardag har inkluderats. Utgångspunkten har varit barnets perspektiv – hur eleven upplever olika situationer under skoldagen, berättar Cecilia Åkerblom.


– Genom att stärka förståelsen och samarbetet över professions- och organisationsgränser kan vi agera tidigt och proaktivt, och redan vid svaga signaler. I stället för som det kan bli i dagens skolsystem, reaktivt när problemen har vuxit sig stora.

En samhällsomställning med lång räckvidd

Att ställa om till ett hälsofrämjande skolsystem är inte bara en skolfråga, det är en samhällsfråga. Projektet visar att när en skola arbetar hälsofrämjande i alla delar kan det bidra positivt, både elevernas lärande och till personalens trivsel. Det bidrar till en mer hållbar arbetsmiljö, stärker skolans attraktivitet som arbetsplats och skapar positiva spiraler av samarbete, engagemang och välbefinnande. 

Med Åre som testbädd hoppas projektgruppen nu ta satsningen vidare och inkludera fler kommuner. Målet är att ta fram ett sammanhållet ramverk och handlingsprogram som kan användas av skolledare och beslutsfattare nationellt. Målet är att fler skolor blir hälsofrämjande verksamheter, som skapar trivsel, engagemang och glädje hos både barn, unga och vuxna, varje dag och för hela livet.

Läs mer om projektet

Sidan uppdaterades 2025-11-04