Projektresultat: "Jag visste inte vart jag skulle vända mig" – ny studie visar att otillgänglig myndighetsinformation stänger ute äldre utrikesfödda

Ons 29 okt. 2025 07:00

Språkliga hinder, digitala klyftor och splittrad myndighetsinformation gör att många äldre utrikesfödda i Sverige inte kan fatta välinformerade beslut om sina liv. Det visar en ny studie som genomförts inom ramen för SustainGovs första utlysning.

Äldre dam som äter och tittar genom fönster

Studien bygger på över 40 intervjuer med personer över 45 år som invandrat till Sverige, samt samtal med offentliga aktörer och civilsamhällesorganisationer. Resultatet är tydligt: dagens offentliga informationssystem är inte anpassade efter målgruppens behov och det får konsekvenser.

Många i målgruppen känner sig vilsna efter den första tiden i Sverige. Informationen är ofta svår att förstå, kommer från flera håll och saknar sammanhang. Det leder till frustration, felbeslut och i värsta fall ett livslångt utanförskap.

Ett systemfel – inte ett individproblem

Studien pekar på att problemet inte ligger hos individen, utan i ett system som är byggt utifrån myndigheternas logik snarare än människors livssituation. Offentliga aktörer motverkar ibland varandra, digitala tjänster är svårnavigerade och information ges sällan på modersmål.

– Det är inte hållbart att integrationen vilar på enskilda socialsekreterares välvilja eller att barn översätter myndighetsbrev åt sina föräldrar, säger en av de intervjuade tjänstepersonerna.

Lösningen: Samskapande och systemförändring

Som svar på utmaningarna föreslår projektet en helhetslösning: en teknisk modul i KASAM-portalen som samlar och förenklar myndighetsinformation, kombinerat med ett nytt arbetssätt där målgruppen är medskapare – inte bara mottagare.

– Det här är ett konkret exempel på hur missionsorienterad styrning kan bidra till en mer jämlik och hållbar offentlig sektor, säger Michael Danielsson som varit en del av projektgruppen.

En bred allians av kommuner, myndigheter, civilsamhälle och privata aktörer står bakom förslaget, som nu ligger till grund för en ansökan om genomförandeprojekt inom SustainGov.

Projektresultatet har redan nu gett ringar på vattnet berättar Michael Danielsson:

– Utöver projektparter i genomförandeanalysen har flera aktörer anslutit och engagerat sig i projektets framtid. Dit hör bland andra Linköpings universitet, som akademisk partner för fortsatt forskning. Statens servicecenter har på högsta nivå valt att satsa på resultatet av analysen och inkluderar flera kontor för samarbete. Statens servicecenter är även en sökande part i ett genomförandeprojekt tillsammans med Linköpings kommun, Karlskrona kommun, Tillsammans i Sverige, Partner in change samt KasamServices.

Läs mer om projektet

Sidan uppdaterades 2025-10-29