Beredskap för en hållbar digitalisering: Hur undviks användning av produkter och tjänster som orsakar inlåsning av (och utelåsning från) digitala tillgångar?
Projektet utvecklar nya samverkansformer för en digitalt suverän och hållbar anskaffning av produkter och tjänster som möjliggör en hållbar digitalisering inom offentlig sektor
Koordinator: Alingsås kommun
Projektparter: Föreningen Sambruk, Högskolan i Skövde, Finansinspektionen, Gävle kommun, Habo kommun, Kunskapsförbundet Väst, Svenljunga kommun, Stockholm Vatten och Avfall, Transportstyrelsen, ACF Legal Intl AB, Combitech AB, Digitalist Open Cloud AB, Forsway Scandinavia AB, Husqvarna AB, PrimeKey Solutions AB och Redpill Linpro AB
Bidrag från Impact Innovation: 499 038 kr
Projektets löptid: december 2025 - maj 2026
Ansökningsomgång: Impact Innovation: Förberedelseprojekt för en reformerad offentlig sektor
Kontaktperson: Ledare (projekt & AP): Göran Westerlund, Alingsås kommun, goran.westerlund@alingsas.se
Ledare AP: Ulf Timerdahl, Föreningen Sambruk, ulf.timerdahl@sambruk.se
Ledare AP: Björn Lundell, Högskolan i Skövde, bjorn.lundell@his.se
Syfte och mål
Syftet med detta projekt är att etablera ett genomförandeprojekt där målet är att utveckla nya samverkansformer för en digitalt suverän och hållbar anskaffning av produkter och tjänster som möjliggör en hållbar digitalisering inom offentlig sektor.
Förväntade effekter och resultat
Projektet lägger grunden för ett genomförandeprojekt som utvecklar nya samverkansformer för anskaffning, utveckling och användning av produkter och tjänster som ger förutsättningar för en hållbar digitalisering som möjliggör dataportabilitet och undviker oönskad inlåsning. Ett konsortium etableras av organisationer och experter som är motiverade för att ta sig an fundamentala problem inom dagens praktik för anskaffning av produkter och tjänster som hindrar en hållbar digitalisering.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av tre arbetspaket. Inom AP1 genomför projektets partners en inventering och analys av tidigare samverkansformer och rekommendationer relaterade digitalisering inom offentlig sektor. En serie workshops genomförs i AP2, under vilka resultat från AP1 diskuteras. AP2 behandlar flera specifika tidigare genomförda (och pågående) projekt. Etablering av ett konsortium för ett genomförandeprojekt sker i AP3 där idéer för gemensamma intressen identifieras och utvecklas.
Fakta
Projektperiod
251201—260531