Det vi uppmärksammar växer
Förväntade resultat är att utveckla normer och praktiker för skolutveckling och skolformat baserat på de behov som ungdomar som har avbrutit sin skolgång belyser. Detta innebär att öppna upp för nya handlingsmönster som stödjer ungdomarnas syn på en fungerande skola.
Koordinator: Västerås stad
Projektparter: Karlstad kommun, Experio Lab, Region Värmland och Samhällskontraktet vid Mälardalens universitet.
Bidrag från Impact Innovation: 3 931 744 kr
Projektets löptid: december 2025 - december 2027
Ansökningsomgång: Impact Innovation: Genomförandeprojekt för en reformerad offentlig sektor
Kontaktperson: Karolina Öjemalm, Västerås stad, karolina.ojemalm@vasteras.se
Syfte och mål
Unga som avbryter sina studier löper stor risk för utanförskap och låg känsla av agens att kunna påverka sin livssituation. Ett övergripande mönster är att de bär en negativ känsla av att inte passa in i skolformaten och att de tvivlar på sin förmåga att lära. Målet är att göra skolutveckling som inkluderar erfarenheter från ungdomar som avbrutit sina studier och syftet är att främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära.
Förväntade effekter och resultat
Förväntade resultat är att utveckla normer och praktiker för skolutveckling och skolformat baserat på de behov som ungdomar som har avbrutit sin skolgång belyser. Detta innebär att öppna upp för nya handlingsmönster som stödjer ungdomarnas syn på en fungerande skola.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet drivs som en systemlärande utvecklingsprocess, baserad på teorin om komplexa adaptiva system. Arbetet är reflexivt och prövande, där deltagare i skolsystemet undersöker hur de påverkar och påverkas av sina sammanhang för att hitta nya praktiker och handlingsmönster. Processen använder arbetssätt som är vanliga inom design och aktionsforskning, vilket innebär ett iterativt förändringsarbete som drivs av experiment.
Fakta
Projektperiod
251201—271201