Publik sammanfattning av projektresultat
I Sverige ökar antalet individer som är på väg till eller är i ett utanförskap, som leder till ökad ohälsa och sårbarhet. Projektet har fokuserat på den komplexa samhällsutmaning som detta innebär för utlandsfödda i åldrarna 45 år eller äldre då de riskerar att hamna i eller är i ett utanförskap.
Målgruppen kräver mycket resurser från offentlig sektor. Resurser som redan i dag inte är tillräckliga. Med nuvarande systemstruktur kommer de ökade behov som framgår av studien och tidigare forskning att bli överväldigande för offentliga aktörer och leda till ett ständigt ökande utanförskap. Trycket på kommuner har redan idag ökat då statens servicecenter (SSC) drar ned på verksamheten. Kommunerna saknar kompetens för att ta över arbetsuppgifter. Behovet av kompetensöverföring är stort och behöver ske snabbt.
Denna genomförandestudie har genomförts inom ramen för Impact Innovation-programmet SustainGov – ett initiativ finansierat av Energimyndigheten, Formas och Vinnova. För att finna ny systemstruktur är genomförandestudien inriktad på att identifiera, analysera och adressera underliggande systemproblematik. Detta har inneburit dels en kartläggning av språkliga, kulturella organisatoriska och tekniska hinder som begränsar tillgången till viktig information från offentliga aktörer och därmed försvårar för individer i målgruppen att fatta välinformerade beslut. Vi har även tagit fram förslag på främjande och förebyggande insatser som ska lösa denna systemproblematik samt utfört genomförbarhetsanalys av dessa.
System- och problemanalys kartlade
Under genomförandestudien beskriver vi brister inom social välfärd genom att analysera hur offentliga aktörer kommunicerar med äldre utrikesfödda, särskilt kring kritisk information för deras hälsa, ekonomi och sociala trygghet. Genom en system- och problemanalys kartlägger vi kommunikationskedjan från avsändare inom offentlig förvaltning till mottagare inom målgruppen och identifierar hinder som försvårar målgruppens tillgång till viktig information. Analysen pekar bland annat på en dålig samordning av informationsflöden, systemstöd och kommunikationsmodeller från offentliga aktörer som skapar förvirring i målgruppen. I vissa fall motverkar offentliga aktörer varandra på grund av interna rutiner och regelverk vilket drabbar individen och skapar frustration.
Analysen baseras på över 43 semistrukturerade intervjuer med målgruppen, 16 offentliga aktörer intresseorganisationer och 8 workshops med aktörer/intresseorganisationer och målgrupp. Analysen visar hur dagens offentliga service, med sin "industriella logik" och stuprörsorganisering, skapar ett komplext informationsutanförskap – språkligt, digitalt och funktionellt – för utrikesfödda över 45 år. Detta är ett systemfel där individer” faller mellan stolarna”. För att säkerställa hållbara och behovsanpassade lösningar omfattar studien ett brett spektrum av aktörer som kommuner, målgruppen, målgruppsorganisationer, privata aktörer med samhällsuppdrag, anhöriga och andra intressenter.
Detta ger ett helhetsperspektiv för den systemansats som projektet tillämpar, där olika synpunkter beaktas vilket stärker föreslagna lösningar då de förankrats hos berörda parter.
Utökad målgrupp för projektet
I starten av studien siktade vi på individer 65 år eller äldre men insåg tidigt att en mer adekvat indelning är 45 är eller äldre då dessa har samma problematik som de äldre. 45 år+ är dessutom en grupp som kommer att kräva stora samhällsinsatser och även påverka yngre generationer negativt om integrationen misslyckas.
Under studien har antalet deltagare utöver projektparter ökat och inkluderar flera kommuner, statliga verksamheter såsom statens servicecenter och organisationer ur civilsamhälle som har anknytning till målgruppen. I samband med intervjuer och workshops med målgrupp, offentliga aktörer och civilsamhälle har det vuxit fram grunder för en skalbar samverkans- och förändringsmodell för att bryta det komplexa informationsutanförskapet – språkligt, kunskapsmässigt, funktionellt och digitalt.
Resultat - en helhetslösning
Ett resultat av studien är även ett förslag på en helhetslösning för livshändelsen 'etableringen i min nya hemkommun'. Lösningen kombinerar en holistisk, användarcentrerad digital modul på KASAM-portalen med ett nytt arbetssätt, vilka tillsammans syftar till att ersätta dagens fragmenterade e-tjänster och överbrygga stuprören mellan offentliga aktörer.
Resultaten från genomförandestudien, som belyser både utmaningarnas tyngd och potentialen i de framtagna lösningsförslagen har lett till att en bred allians av aktörer har formats. I denna allians ingår bland andra Linköpings och Karlskrona kommun, Statens Servicecenter (SSC), civilsamhällesorganisationer och privata aktörer specialiserade på förändringsarbete och behovsdriven systemutveckling. Tillsammans har parterna ansökt om finansiering från Vinnova för ett genomförandeprojekt hos Impact Innovation: Genomförandeprojekt för en reformerad offentlig sektor, med målet att realisera den systemförändring som genomförandestudien pekat på är nödvändig.
Under föreliggande genomförandestudie samt i linje med intentionerna i innovationspartnerskapet upphandlat av SKR och 8 pilotkommuner, beslutade ägare i Dimh Norden AB att verksamhetsområdet Kasam inklusive tekniska lösning är omfattande och kräver en egen verksamhet med fokus enbart på detta område. Det är också ett sätt att markera engagemang och vilja inför kommande samarbeten samt att skapa en dedikerad möjliggörare med långsiktig förmåga att bidra till systemtransformationen. Därför startades ett nytt bolag, Kasam Solutions AB. Kasam Solutions AB övertar verksamheten Kasam från Dimh Norden AB och är medsökande i Impact Innovation: Genomförandeprojekt för en reformerad offentlig sektor. Personal involverad i genomförd genomförbarhetsanalys samt samarbetet inom innovationspartnerskap initierat av SKR och 8 pilotkommuner är fortsatt verksamma i det nya bolaget Kasam Solutions AB.